Skuteczne Pozycjonowanie

15 maja, 2020

Błąd 404 - Co zrobić żeby efektywnie naprawić?

Błąd 404 występuje wtedy kiedy jest problem ze znalezieniem na serwerze pliku czyli grafiki, filmiku lub całego adresu URL. Bardzo często błędy 404 pojawiają się w sklepach internetowych, bo dany produkt został usunięty ze strony. W stronach firmowych czy blogach błąd 404 jest rzadziej spotykany, ale może pojawić się przy zmianie silnika strony czy modyfikacjach SEO mających podnieść jego widoczność.

W 2011 roku strona Pozycjonerzy24 była postawiona na Joomli. Od marca 2020 roku strona stoi na WordPress, a więc zmieniona została struktura adresów podstron, które swojego czasu miały bardzo wysoką widoczność w Google. Żeby nie utracić osiągniętych efektów, trzeba zastąpić błąd 404 przekierowaniami 301 do nowych, najbardziej pasujących podstron. Im mniejsza liczba błędów 404 tym większa szansa zmonetyzowania ruchu na stronie i poprawa pozycji w wyszukiwarce Google.

Masowe przekierowania 301 zamiast błędu 404

Im więcej błędów 404 do przekierowania, tym trudniej się zebrać do działania. Są witryny które mają setki lub tysiące błędów 404, bo nikt wcześniej nie dbał o porządek. Wtedy może pojawić się "genialny" pomysł, aby wszystkie błędy przekierować na stronę główną. Kilka minut roboty i temat zamknięty, a przecież moc ze strony głównej i tak rozejdzie się po podstronach prawda? Nie tak to niestety działa i Google może ukarać Cię za to lenistwo obniżając pozycje.

Poniższy zrzut widoczności strony Pozycjonerzy24 w kwietniu 2020 roku jeszcze przed testem wpływ prędkości strony na pozycjonowanie. We wcześniejszej wersji miałem porobione przekierowania 301 ze starych podstron i dedykowaną stronę błędu 404. Po modernizacji strony pod kątem szybkości, ustawiłem specjalnie przekierowanie 301 ze wszystkich błędów 404 na stronę główną.

pozycje przed zmianą szybkości strony

Efekt tego działania był dla mnie oczywisty. Spodziewałem się znacznych spadków na frazę Skuteczne pozycjonowanie bo nagle setki/tysiące podstron przekieruje użytkownika do podstrony nie związanej z zapytaniem.

pozycje strony po masowym przekierowaniu 301

Z 10 pozycji na 22, to dla mnie ogromna strata, a jeżeli Twoja strona główna jest widoczna na większą liczbę fraz to efekt może być znacznie bardziej bolesny. Spodziewałbym się z czasem jeszcze większych strat w pozycjach, ale mam nadzieję że przekonałem Cię do tego żeby nie przekierowywać wszystkich błędów 404 na stronę główną czy jedną podstronę? Trzeba zagryźć zęby, zrobić sobie duży kubek kawy i zająć się błędami 404 jak należy.

Jak naprawić poprawnie błąd 404

Kilka przykładów adresów z poprzedniej wersji strony: https://www.pozycjonerzy24.pl/index.php/o-nas.html, https://www.pozycjonerzy24.pl/index.php/pozycjonowanie.html, https://www.pozycjonerzy24.pl/index.php/Pozycjonowanie-stron-www, https://www.pozycjonerzy24.pl/index.php/Kontakt/Kontakt.html . Przekierowania robię poprzez edycję pliku .htaccess na serwerze strony. Na przykładzie tych adresów przekierowania 301 będą wyglądać następująco:

  • Redirect 301 https://www.pozycjonerzy24.pl/index.php/o-nas.html https://www.pozycjonerzy24.pl/o-nas/
  • Redirect 301 https://www.pozycjonerzy24.pl/index.php/pozycjonowanie.html https://www.pozycjonerzy24.pl
  • Redirect 301 https://www.pozycjonerzy24.pl/index.php/Pozycjonowanie-stron-www https://www.pozycjonerzy24.pl/pozycjonowanie-stron-warszawa/
  • Redirect 301 https://www.pozycjonerzy24.pl/index.php/Kontakt/Kontakt.html https://www.pozycjonerzy24.pl/kontakt/

Oczywiście błędów 404 jest znacznie więcej, ale jeszcze nie mam stworzonych dla wszystkich wartościowych odpowiedników. Bardzo łatwo przekierowania 301 zrobisz poprzez darmowy generator przekierowań pod adresem http://htaccess.lapti.pl/. W dniu dzisiejszym zrobiłem przekierowania tylko tych podstron, a więc pora zająć się błędem 404 który w standardowej formie jest -delikatnie mówiąc - ubogi.

Indywidualna strona błędu 404

Strona błędu 404 powinna być nieindeksowalna, ale za zawartością mają podążać roboty Google (<meta name="robots" content="noindex, follow" />). Większość witryn ma standardową niewyróżniającą się podstronę błędu 404, przez co traci potencjalnych klientów. Ja wykorzystałem stronę błędu 404 pod kątem potencjalnych klientów + dodałem 3 najnowsze aktualizacje na blogu, żeby wyglądało to ciekawiej niż zwykła standardówka.

Nie jest to idealna strona błędu 404, ale nie jest też najgorsza. Spokojnie spełni swój cel. Najistotniejsze jest tutaj to, żeby podstrony mające wcześniej widoczność i generujące ruch, nie były błędem 404 tylko kierowały do najlepiej dostosowanych nowych podstron. W ten sposób i Google spojrzy na stronę przychylniej i zwiększysz szansę pozyskania klienta z wcześniej nie działającego adresu

Data publikacji: 15 maja, 2020
Twórca artykułu: Michał Lembicz
Założyciel grupy Pozycjonerzy24.pl . Pozycjonowaniem zajmuję się od 2011 roku. Pasjonuję się ogólnie marketingiem, który uważam za najważniejszy czynnik wpływający na sukces finansowy. Oprócz dbania o Klientów, zajmuję się marketingiem swoich projektów internetowych i szukaniem nowych możliwości biznesowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *