Skuteczne Pozycjonowanie

13 maja, 2020

Jak wypozycjonować stronę samemu w Google

Wielu właścicieli nowych firm, sklepów internetowych czy blogów chce samemu wypozycjonować stronę w Google. Nie jest to zaskoczenie, bo zwłaszcza w początkowym etapie działania biznesu, trzeba maksymalnie redukować generowane koszty. Uważam, że w przypadku niszowej branży czy niskiej konkurencji można spróbować pozycjonować na swoją rękę. Poniżej zamieszczam informacje które pomogą Ci w podjęciu pierwszych kroków pozycjonowania samemu własnej strony internetowej.

Pozycjonowanie w teorii a w praktyce

W teorii "trzeba mieć świetnie zoptymalizowaną stronę pod kątem wartościowych słów kluczowych i jak największą ilość mocnych odnośników prowadzących do strony". W praktyce sytuacja jest znacznie bardziej skomplikowana:

  • Jak zoptymalizować stronę, żeby była idealna pod kątem użytkowników i wyszukiwarki Google?
  • Skąd wiedzieć czy odnośnik zewnętrzny jest dobry dla strony?
  • Ile odnośników należy pozyskać do strony i w jakim czasie?
  • W jakiej formie mają być pozyskane odnośniki?
  • Które słowa kluczowe są dla mnie najbardziej wartościowe?
  • Itd.

Mnóstwo pytań na które znalezienie odpowiedzi jest kluczowe do pozycjonowania strony samodzielnie. Najistotniejsza jest moim zdaniem perfekcyjna optymalizacja strony - To czynnik istotny zarówno dla wyszukiwarki Google jak i Twoich potencjalnych klientów/czytelników. Ilość takich czynników które należy brać pod uwagę przy optymalizacji strony jest tak duża, że spokojnie wystarczyłaby na napisanie książki. Jeżeli poważnie myślisz o pozycjonowaniu strony, to w pierwszej kolejności zainteresuj się optymalizacją, bo:

  • Przyśpieszy uzyskanie efektów pozycjonowania
  • Zmniejszy liczbę linków które należy pozyskać, aby uzyskać efekt
  • Poprawi konwersję, czyli stosunek odwiedzających do Twoich klientów

Najlepiej jest sprawdzić jak wygląda Twoja konkurencja w Google: Ilość nagłówków, obrazków, treści, nasycenie słowami kluczowymi, linkowanie wewnętrzne czy metadane. Ogólnie panuje zasada, że im więcej treści tym lepiej. W najwyższych elementach strony zawierasz informacje istotne dla użytkownika, a poniżej już "lejesz wodę" pod kątem wyszukiwarki Google. Nie oszukujmy się: Jeżeli nie jest to blog tylko strona firmowa czy sklep internetowy, to mało kto będzie zagłębiał się w kilkaset linijek treści. To właśnie ta treść ma sprawić, że pozycjonowanie samemu strony pójdzie Ci szybciej, ale dobrze jeśli ta treść przynosi też jakieś wartości dodanie dla czytelnika.

Na przykładzie artykułu który właśnie czytasz: Nagłówek pierwszego stopnia (h1) to Jak wypozycjonować stronę samemu w Google, który zawiera w sobie jednocześnie kilka słów kluczowych:

pozycjonowanie samemu słowa kluczowe

Łącznie daje mi to potencjał na pozyskanie ok. 1500 wejść z wyszukiwarki Google miesięcznie (2570 maksymalnie ale biorę pod znacznie mniejsze wartości przy założeniu widoczności na te słowa kluczowe na pierwszym miejscu). W treści tego artykułu znajdują się też nagłówki h2, h3 i h4. Do tego jakaś grafika i bardzo dobre nasycenie frazami na których mi zależy. Zapewne gdzieś dalej w artykule zamieszczę jakiś odnośnik wewnętrzny, aby dopakować inną podstronę na Pozycjonerzy24.pl

Zakładając, że strona jest genialnie zoptymalizowana musisz pozyskać odnośniki zewnętrzne prowadzące do strony. Nie koncentruj się na linkach wyłącznie na słowa kluczowe, bo utopisz swoją stronę. Nie istnieje wzór na liczbę odnośników w postaci czystego adresu URL i brandu względem słów kluczowych. Są narzędzia pokazujące takie dane przy analizie konkurencji, ale są one piekielnie drogie i w przypadku jednej witryny nie będzie Ci się to kalkulować. Bezpiecznie jest przyjąć przy pozycjonowaniu samemu, że na 10 pozyskanych odnośników zewnętrznych 1-3 będą na słowo kluczowe, ale i taka ilość może być za duża.

Przy pozycjonowaniu samemu musisz być ostrożny

Zakładam, że nie przeprowadziłeś nigdy testów SEO. Dlatego wypozycjonowanie strony samemu musisz przeprowadzać powoli i uzbroić się w cierpliwość. Pieniądze bardzo łatwo wydać na linki zewnętrzne, ale w ogromnej ilości przypadków są one znikomej wartości lub mogą zaszkodzić Twojej witrynie. Ogromna większość osób zaczyna pozycjonowanie samemu od dodania witryny do katalogów stron, które mogą stanowić zróżnicowanie profilu linków. Pamiętaj, żeby do każdego katalogu tworzyć unikalny opis, a jako tytuł wpisu (będący w 90% linkiem wychodzącym) podać czysty adres URL - Tak będzie po prostu bezpieczniej.

Staraj się maksymalnie różnicować profil i ilość pozyskiwanych linków. Jeżeli jednego dnia pozyskałem odnośniki z 10 komentarzy i 2 profili na forach. To kolejnego pozyskaj 1/2 linki z artykułów gościnnych/sponsorowanych, a trzeciego dnia nie rób nic. Przy pozycjonowaniu samemu unikaj schematów jak ognia. Im większy chaos tym lepiej, bo wygląda to naturalnie. I tutaj ważna uwaga: To nie działa tak, że dzisiaj pozycjonujesz stronę a jutro będą już widoczne efekty. Czasami trzeba poczekać kilka dni/tygodni nim Google wszystko przeliczy i zobaczysz wzrost pozycji.

Z reguły jest też tak, że im popularniejsze słowo kluczowe tym trudniej i więcej czasu zajmuje się przebicie przez konkurencję. Sam od marca 2020 roku próbuję zyskać widoczność na słowo kluczowe pozycjonowanie Warszawa i jak w pół roku się uda przebić do TOP 10 to będzie sukces. Fakt jest taki, że to jedna z kilku stron przez które pozyskuję Klientów na usługi marketingowe i nie wykorzystuję przy działaniach dużych nakładów finansowych. Cierpliwość jest kluczem bez względu na to czy próbujesz wypozycjonować stronę samemu czy poprzez agencję marketingową (pod warunkiem oczywiście, że agencja robi coś więcej poza wystawianiem faktur i obiecywaniem efektów).

Czy pozycjonowanie samemu jest trudne?

Moim zdaniem nie, ale zajmuję się tym od 2011 roku. Dla mnie trudne jest złożenie szafy bo jestem bardzo słaby w manualnych zadaniach. Wychodzę z prostego założenia: Na wszystkim nie można i nie powinno się znać. Jak najbardziej zachęcam Cię do spróbowania samemu wypozycjonować stronę, bo przynajmniej zdobędziesz informacje pozwalające zweryfikować Ci działania firmy SEO. Ostatecznie zakup samych narzędzi które uważam za niesamowicie ułatwiające pozycjonowanie jest na tyle kosztowny, że bardzo często współpraca z agencją marketingową wychodzi po prostu taniej.

Samo zaczęcie pozycjonowania na własną rękę jest proste i ograniczyłbym je do trzech rzeczy: Określenie wartościowych słów kluczowych. Optymalizacja strony. Pozyskanie linków. Jeżeli wszystko to przeprowadzisz na spokojnie, zachowując przy działaniach zdrowy rozsądek to pozycjonowanie przyniesie Ci większe/mniejsze efekty. Po kilku miesiącach albo szybciej osoby decydują się jednak powierzyć pozycjonowanie firmie, bo albo efekty idą zbyt wolno albo po prostu brakuje czasu na pozycjonowanie samemu. Tutaj drobna sugestia, żeby nie kierować się przy wyborze agencji super niską ceną o czym pisałem w artykule Tanie pozycjonowanie - plusy i minusy

Czy opłacalne jest pozycjonowanie samemu?

Tutaj każdy musi sobie sam odpowiedzieć na to pytanie, biorąc pod uwagę wartość swojego czasu. Można wykopać wielki dół własnymi rękoma za darmo, albo zapłacić za koparkę i operatora który w kilka dni to wykona (metafora, bo akurat pozycjonowanie przynosi efekty w znacznie dłuższym niż kilka dni okresie). Kluczowe pytanie: Czy zamiast pozycjonować stronę samemu, są inne czynności które przyniosą Ci więcej korzyści?

Jeżeli nic innego nie masz aktualnie do roboty, to próbuj swoich sił w pozycjonowaniu. Zawsze to czegoś nowego się nauczysz. W innym przypadku zleć to firmie, i wykorzystaj ten czas w bardziej opłacalny dla Ciebie sposób.

Data publikacji: 13 maja, 2020
Twórca artykułu: Michał Lembicz
Założyciel grupy Pozycjonerzy24.pl . Pozycjonowaniem zajmuję się od 2011 roku. Pasjonuję się ogólnie marketingiem, który uważam za najważniejszy czynnik wpływający na sukces finansowy. Oprócz dbania o Klientów, zajmuję się marketingiem swoich projektów internetowych i szukaniem nowych możliwości biznesowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *