Skuteczne Pozycjonowanie

26 maja, 2020

Jak zacząć pozycjonowanie strony WordPress

WordPress to najpopularniejszy na Świecie CMS (system do zarządzania treścią). Popularność zawdzięcza temu, że jest darmowy, prosty w obsłudze i posiada ogromną ilość wtyczek uatrakcyjniających wygląd i funkcjonalność strony. Czytasz ten artykuł, bo zastanawiasz się jak zacząć pozycjonować w Google swoją stroną opartą na WP żeby miało to ręce i nogi. Z artykułu dowiesz się w jaki sposób ja podchodzę do pozycjonowania WordPress'a i jakie osiągam rezultaty.

Zacznę od tego, że przy każdej stronie internetowej - czy to jest mój własny projekt czy Klient - opracowuję strategię on-page i off-page. Nie ma znaczenia czy jest to strona firmowa, sklep czy blog. Na opracowanie strategii poświęcam bardzo dużo czasu, bo to od niej zależy finalny efekt działań marketingowych. Później krok po kroku wdrażam wszystkie czynności wynikające z opracowanej strategii i analizuję osiągane efekty. WordPress ma dużą liczbę wtyczek, które pozwalają wdrożyć świetne rozwiązania pod kątem SEO, ale przy ich wdrażaniu łatwo popełnić błędy wpływające na pozycjonowanie.

WordPress - Plusy i Minusy pod kątem pozycjonowania

To, że WordPress jest najpopularniejszym systemem do zarządzania treścią nie oznacza, że jest całkowicie bez wad. Każdy CMS ma swoje plusy i minusy, a choć osobiście WordPress jest moim ulubionym CMS'em to ma sporo wad, które mogą wpłynąć na pogorszenie efektów pozycjonowania. Za te wady w większości przypadków nie odpowiada CMS czy wtyczki, a sam użytkownik. To przeważnie brak wiedzy lub lenistwo doprowadza do powstania błędów, które systematycznie ciągną stronę w dół.

Takiego przykładu nie trzeba daleko szukać. Specjalnie poprzednia wersja strony Pozycjonerzy24 była utworzona na popularnym kreatorze stron WordPress Elementor, na którym łatwo można stworzyć funkcjonalne i ładnie wizualne witryny (lenistwo). Tylko inny kreator stron Oxygen osiąga znacznie lepszą prędkość wczytywania się strony, ale już trudniej osiągnąć ten sam efekt wizualny bez znajomości podstaw kodowania (wiedza). To jaki efekt został osiągnięty po modyfikacji strony przeczytasz w artykule wpływ szybkości strony na pozycjonowanie. Samo Google przyznało że prędkość strony wpływa na jej widoczność w wynikach organicznych, więc im szybsza na urządzeniach mobilnych i komputerach jest Twoja witryna tym lepiej.

Jeżeli chodzi o pozycjonowanie to obowiązkowo na stronie WordPress powinni się znaleźć wtyczki:

All In One Seo/ Yoast Seo

Indywidualne ustawianie metadanych wpisów/stron czy wyrzucenie z indeksu Google wskazanych elementów. Obie wtyczki bardzo łatwo się konfiguruje, ale pewnie w przyszłości napiszę dokładną instrukcję tych wtyczek. Każda strona WordPress powinna mieć jedną z tych wtyczek u siebie.

WP Fastest Cache

Wtyczka poprawiająca prędkość strony. Konfiguracja jest bardzo prosta i wpływa znacząco na prędkość strony WordPress, a więc i na pozycjonowanie. Nie ma co tutaj się rozpisywać, bo nikomu nie powinno to sprawić problemu.

Really Simple SSL

Wtyczka pozwalająca przejść z http na https. Wtyczka automatycznie wykryje i konfiguruje ustawienia tak, żeby przy Twoim adresie pojawiła się zielona kłódka. Jeżeli chodzi o certyfikat to większość hostingów pozwala wygenerować darmowy certyfikat SSL Let's Encrypt który w większości witryn jest w pełni wystarczający.

Te 3 wtyczki w pełni wystarczą na początek. Jest znacznie więcej wtyczek usprawniających pozycjonowanie, ale dopiero w późniejszym etapie pozycjonowania dobrze jest je wdrożyć lub napisać własne - mniej obciążające prędkość strony - rozwiązania. Ostatnią wtyczkę (Really Simple SSL) można pominąć i ręcznie skonfigurować przejście na https, ale nie jest ona na tyle "ciężka" żeby WordPress to odczuł.

10 ważnych rzeczy przy pozycjonowaniu WordPress

10 ważnych rzeczy przy pozycjonowaniu WordPress

  1. Układ strony - Przy pozycjonowaniu bardzo ważne jest rozplanowanie układu strony: które podstrony mają być widoczne na dane słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne czy harmonogram wpisów na blogu.
  2. Struktura adresów URL - Bardzo ważne są przyjazne adresy URL. Ustawisz je wchodząc w panelu użytkownika w ustawienia-->Bezpośrednie odnośniki i tam ustawiasz na "Nazwa wpisu" lub wybierasz własny format i dajesz/%category%/%postname% (według mnie lepsze jest pierwsze rozwiązanie)
  3. Nie indeksowanie tagów i kategorii - W niektórych przypadkach zostawiam kategorie indeksowane, ale staram się tego unikać. Z tagami nie warto przesadzać i powinny być noindex, follow.
  4. Czysty kod strony - Im więcej wtyczek dodasz, tym bardziej zaśmiecony będzie kod Twojej strony. Unikaj ciężkich wtyczek i takich bez których możesz się obejść.
  5. Akismet Anty-Spam - Bardzo dobrze filtruje spam. WordPress często jest atakowany przez komentarze które nic nie wnoszą. Nie jest to może na tyle przydatne do pozycjonowania, co pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu.
  6. Brand w adresach URL - W stronach dobrze jeśli używasz na końcu po separatorze nazwy firmy lub adresu strony. Jeżeli chodzi o wpisy, to jest to niepotrzebne chyba że Wasza marka jest bardzo rozpoznawalna.
  7. Unikaj dużych plików graficznych - Im mniejsza waga zdjęcia tym szybciej będzie się wczytywać strona. Znajdź optymalny rozmiar zdjęcia i się go trzymaj. Bywa to bardzo czasochłonne, ale jest opłacalne.
  8. Nagłówki i formatowanie treści - Tytuł strony i wpisu jest zawsze (nigdy w innej formie nie spotkałem) nagłówkiem h1. W treściach stosuj pogrubienie, podkreślenie czy inne kolory treści. Do tego pamiętaj o zdjęciach bo nikt nie lubi ściany tekstu, chyba że to tekst poradnikowy.
  9. Linkowanie do źródeł zewnętrznych - Bardzo często pewnie słyszałeś o tym, że linkowanie zewnętrzne osłabia moc strony. Tylko jeżeli linkujesz do zaufanych źródeł, które są powiązane z treścią wpisu lub strony, to zyskujesz autorytet. Nie bój się linkowania na zewnątrz, ale też nie przesadzaj bo ma to wyglądać naturalnie.
  10. Unikaj kanibalizacji - Dotyczy się głównie blogów i sklepów internetowych. Jeżeli co najmniej dwie podstrony są zoptymalizowane pod te same słowo kluczowe, to pozycje witryny będą latać.

Pewnie zauważyłeś, że nie piszę nic na temat działań off-site czyli pozyskiwaniu linków prowadzących już do strony WordPress. Jeżeli bardzo dobrze przygotujesz stronę pod pozycjonowanie, to zauważysz które słowa kluczowe będziesz mógł szybko i niskim kosztem wypozycjonować, a w przypadku fraz niskiej konkurencji jest szansa że pozycjonowanie nie będzie potrzebne.

15 maja 2020 napisałem artykuł Błąd 404 - Co zrobić żeby efektywnie naprawić a dzisiaj jest już widoczny na 22 pozycji na słowo kluczowe błąd 404 jak naprawić bez żadnych działań zewnętrznych. Wystarczył dobry artykuł i linkowanie wewnętrzne, a WordPress bardzo łatwo pozwala to dopracować. Właśnie dlatego pozycjonowanie jest ostatnim elementem którym powinno się zająć i to bardzo ostrożnie, żeby przyrost linków wyglądał naturalnie.

Wszystkie informacje odnośnie działań off-site powinny opierać się na analizie konkurencji. Nie ma tutaj złotej zasady, chociaż przez pierwsze 3 miesiące wolę pozyskiwać małą liczbę wartościowych linków i obserwować działanie strony. Stawiam tutaj na całkowity chaos i nie patrzę czy link jest dofollow czy nofollow. Czy pochodzi z bloga czy z artykułu eksperckiego. Im mniej trzymasz się schematu, tym bardziej bezpieczna będzie Twoja strona.

Data publikacji: 26 maja, 2020
Twórca artykułu: Michał Lembicz
Założyciel grupy Pozycjonerzy24.pl . Pozycjonowaniem zajmuję się od 2011 roku. Pasjonuję się ogólnie marketingiem, który uważam za najważniejszy czynnik wpływający na sukces finansowy. Oprócz dbania o Klientów, zajmuję się marketingiem swoich projektów internetowych i szukaniem nowych możliwości biznesowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *