Skuteczne Pozycjonowanie

1 czerwca, 2020

Linkowanie wewnętrzne i jego znaczenie dla SEO

Linkowanie wewnętrzne to jeden z najważniejszych czynników on-site pod kątem SEO, któremu poświęcam bardzo dużo czasu już na etapie tworzenia strategii marketingowej. Moim zdaniem linkowanie wewnętrzne jest ważniejsze od zewnętrznego z prostego powodu: Masz nad nim całkowitą kontrolę i tylko od Ciebie zależy, czy ta moc zostanie dobrze ukierunkowana. Inną kwestią jest to, że dzięki linkowaniu wewnętrznemu działania off-site (pozyskiwanie linków) przynoszą większe efekty przy tym samym koszcie działań. W skrócie: Dobre linkowanie wewnętrzne to same plusy i dlatego trzeba o nie zadbać.

Struktura linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne opracowuje się pod kątem trudności słów kluczowych i korzyści jakie firma zyska dzięki wysokiej widoczności pod te frazy. W skrócie: Im dalej w strukturze całości strony znajduje się dana podstrona, tym ma ona mniejsze znaczenie dla funkcjonowania biznesu i łatwiej zyskać pozycje na słowa kluczowe z nią związane. Prostym przykładem linkowanie wewnętrznego pierwszego poziomu jest menu główne oraz/lub stópka - To właśnie z tych dwóch miejsc przeważnie daje się najważniejsze miejsca do podlinkowania na stronie:

linkowanie wewnętrzne menu główne

Najbardziej zależy mi na dzień dzisiejszy na widoczności pod frazę pozycjonowanie Warszawa. Reszta miejscowości nie wymaga pierwszego poziomu linkowania wewnętrznego. Idealnie jakby właśnie z podstrony z Warszawą pod nagłówkiem "pobliskie miejscowości" podlinkować właśnie Legionowo i Nowy Dwór mazowiecki (2 poziom linkowania wewnętrznego byłby wystarczający). Na razie nie mam stworzonych podstron pod inne duże lokalizacje zasługujące na pierwszy poziom linkowania wewnętrznego więc tak zostawiam.

linkowanie wewnętrzne stopka

Linkowanie wewnętrzne często dajemy również w sekcji footer. Z racji, że strona nie została jeszcze mocno rozbudowana, skopiowane zostały linki z menu głównego. W przyszłości stopka posłuży mi do wzmacniania zupełnie innych miejsc na stronie: Zapewne będą to podstrony II lub III poziomu wpływające na pozyskiwanie Klientów. Linki z sekcji footer nie mają takiego kopa, bo są położone w najniższej sekcji strony, ale z racji tego że stopka występuje (przeważnie) taka sama na całej witrynie, to nadrabia się tutaj ilością.

Jak rozplanować linkowanie wewnętrzne

Żeby dobrze ułożyć linkowanie wewnętrzne, wcześniej trzeba przeprowadzić rozbudowaną analizę słów kluczowych. Dopiero jak mamy zgromadzonych kilkadziesiąt/kilkaset/tysiące słów kluczowych, zabieramy się do zaplanowania struktury strony internetowej. Im mniej kroków muszą wykonać roboty Google do znalezienia danej podstrony tym lepiej. Staram się nie schodzić głębiej niż III poziom, ale w przypadku rozbudowanych sklepów internetowych jest to trudne i utrzymanie się w V poziomach może być trudne.

Pierwszy poziom linkowania wewnętrznego

Tutaj dajemy najtrudniejsze i przynoszące najwięcej korzyści słowa kluczowe. Mi zależy aby strona główna była widoczna na słowo kluczowe skuteczne pozycjonowanie i frazy bliskoznaczne. Większość linków zewnętrznych jakie się pozyskuje trafia na stronę główną i dlatego to właśnie z niej dobrze jest podlinkować nie tylko te najistotniejsze sekcje strony internetowej, ale też te podstrony którym dużo nie trzeba, do zyskania widoczności na long-tail (frazy długiego ogona, czyli łatwo się przebić ale jest mało wyszukiwań).

linkowanie wewnętrzne ze strony głównej

Dlatego na stronie głównej zamieściłem trzy ostatnie wpisy. Są to artykuły stworzone pod kątem mało konkurencyjnych słów kluczowych, ale z szansą pozyskania Klienta. Jak pojawi się więcej artykułów to wprowadzę działania wzmacniające wszystkie artykuły na blogu, ale to musi być minimum 30 opublikowanych artykułów. Jak widać, pierwszy poziom strony trzeba maksymalnie wykorzystać, bo to wierzchołek piramidy od którego wszystko się zaczyna.

Drugi poziom linkowania wewnętrznego

Blog SEO - to fraza w którą celuję z pierwszego poziomu strony (zarówno z menu jak i ze strony głównej). Wszystkie artykuły to już II poziom struktury strony, a więc mniejsze znaczenie dla mnie i dla wyszukiwarki Google. Osiągnięcie pozycji na słowa kluczowe pod które zostały stworzone artykuły nie jest dużym wyzwaniem, a nawet sama optymalizacja może być wystarczająca do osiągnięcia pozycji w TOP 10. Nie ma tam rozbudowanej treści pod kątem frazy "Blog SEO", więc trzeba będzie mocniej uderzyć linkowaniem zewnętrznym w przyszłości, ale to dopiero jak liczba artykułów wyniesie minimum 30 (koszt linków ten sam, a uzyskam większe korzyści z przepływu mocy linków po artykułach).

Drugi poziom strony przeważnie jest rozwinięciem frazy pierwszego poziomu, np: kosiarki spalinowe, fryzjer damski, buty sportowe, laptopy biurowe, itd.

Trzeci poziom linkowania wewnętrznego

Na trzecim poziomie i dalej zamieszczamy już bardzo szczegółowe informacje, które w większości przypadków nie potrzebują żadnych działań zewnętrznych. Linkowanie zewnętrzne przeznaczamy na pierwszy i drugi poziom, a głębiej zakorzenione podstrony mają iść do góry same. Może się zdarzyć, że trzeba wzmocnić i trzeci poziom hierarchii strony, ale to już trzeba indywidualnie rozpatrzeć. Trzeci i dalszy poziom struktury strony jest przeważnie zaniedbywany przez właścicieli stron jak i agencje marketingowe, bo liczba wyszukiwań na te słowa kluczowe jest znikoma. Tylko, że to właśnie tam kryje się serce generowanych zysków przez firmę.

Na tych poziomach przeważnie znajdują się słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy którzy wiedzą dokładnie czego szukają. Takich słów kluczowych w przypadku sklepów internetowych są tysiące lub dziesiątki tysięcy. Do tego ich wysoka pozycja jest efektem ubocznym dobrze stworzonego wcześniej linkowania wewnętrznego. Minusem jest tutaj czas jaki trzeba poświęcić na stworzenie takiego linkowania już w gotowym, funkcjonującym sklepie czy rozbudowanej stronie firmowej.

Na co uważać przy linkowaniu wewnętrznym

  1. Trzymaj się wcześniejszych ustaleń - Jeżeli na daną podstronę linkujesz danym słowem kluczowym, to się tego trzymaj. Nie może być tak, że nagle dana podstrona jest linkowana na kilka/kilkanaście różnych słów kluczowych, bo może być efekt odwrotny do zamierzonego. Nie stosuj "tutaj", "w tym miejscu" itd. Chyba że nie możesz zamieścić w logicznej formie linku jako słowo kluczowe.
  2. Nie linkuj tylko w dół strony - Linkowanie wewnętrzne powinno być jak najbardziej naturalne. Jeżeli w artykule III poziomu pojawi się pytanie na które odpowiedź znajduje się na I poziomie, to tak trzeba podlinkować. Pamiętaj, że oprócz przepływu mocy chodzi też o użytkownika.
  3. Nie linkuj tylko wewnętrzne - To nie tak, że link zewnętrzny nagle sprawi że moc zacznie wyciekać ze strony. Linkowanie zewnętrzne do zaufanych i cieszących się popularnością źródeł, to wskazówka dla Google że wszystko jest naturalne. Jak dajesz link zewnętrzny to niech otwiera się w nowym oknie.
  4. Uważaj na błędy 404 - Im większa strona internetowa tym większe prawdopodobieństwo, że z czasem zacznie wzrastać nieistniejąca liczba podstron do których linkujesz wewnętrznie. W Google Search Console monitoruj regularnie stan błędów 404 i je naprawiaj. O tym pisałem we wcześniejszym artykule Błąd 404 - co zrobić żeby efektywnie naprawić (ten link to właśnie linkowanie wewnętrzne 🙂 )
  5. Uważaj na kanibalizację - Może okazać się że podstrona kosiarki spalinowe będzie lepiej zoptymalizowana niż kosiarki. Jeżeli do tego popełniłeś błąd w linkowaniu wewnętrznym i to ona jest podlinkowana z większej liczby źródeł, to jest duża szansa na kanibalizację. Pomocne jest stosowanie okruszków czy zmiana nasycenia słowami kluczowymi.

 

Data publikacji: 1 czerwca, 2020
Twórca artykułu: Michał Lembicz
Założyciel grupy Pozycjonerzy24.pl . Pozycjonowaniem zajmuję się od 2011 roku. Pasjonuję się ogólnie marketingiem, który uważam za najważniejszy czynnik wpływający na sukces finansowy. Oprócz dbania o Klientów, zajmuję się marketingiem swoich projektów internetowych i szukaniem nowych możliwości biznesowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *