Pozycjonowanie lokalne

Maksymalne korzyści z lokalnej widoczności

Coraz szybszy rozwój technologii mobilnych sprawił, że użytkownicy wyszukiwarek częściej i częściej poszukują haseł, które dotyczą ich konkretnej lokalizacji. Dodając do tego powszechne wykorzystanie nadajników GPS w telefonach i tabletach, wyszukiwarki są w stanie dokładnie poznać ich lokalizacje i uwzględnić ją w wynikach wyszukiwania. To nie tylko ułatwienie dla osób, które poszukują usług, ale także dla firm, które dzięki temu mogą znacznie łatwiej pokazać się potencjalnym klientom. Wszystko dzięki pozycjonowaniu lokalnemu. 

Czym jest pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne polega na działaniach, których celem jest optymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarek, tak by te wyświetlały ją na najwyższych możliwych pozycjach dla zapytań, które będą powiązane z konkretnym regionem, przeważnie miastem. Usługa ta jest przeznaczona dla firm, które prowadzą działalność tylko na określonym terenie np. hydraulików, warsztatów samochodowych, restauracji czy salonów piękności.

Proces pozycjonowania lokalnego pod względem teoretycznym nie różni się bardzo od podejścia tradycyjnego. Wymaga on jednak innego spojrzenia. To nadal promocja konkretnej strony w wyszukiwarkach, ale skupiona na znacznie mniejszym rejonie. Celem tego jest umożliwienie firmom dotarcie do potencjalnych klientów na danym obszarze. Osoby, które wyszukują usług lokalnie, znacznie częściej chcą z nich naprawdę skorzystać. 

W porównaniu do zwykłego pozycjonowania jego regionalny odpowiednik jest także znacznie tańszy. Cena usługi zależy od jednak od kilku czynników, np. miejsca lub branży.

Wyniki wyszukiwania w regionie

Osoby, które szukają firm działających w konkretnym miejscu, np. zakładu fryzjerskiego, przeważnie nie wpisują samego hasła „zakład fryzjerski” lub „fryzjer”, ale licząc na uzyskanie trafnego wyniku, często precyzują wpisywane frazy i dodają do nich konkretną lokalizację np. „fryzjer Poznań”. To sprawia, że pozycjonowanie stron małych firm na hasła o dużym zasięgu staje się całkowicie nieopłacalne z punktu biznesowego. Nie dość, że na taką promocję trzeba przeznaczyć duże środki pieniężne, to dodatkowo może się okazać, że nie będzie mieć ona żadnych rezultatów.

Nawet jeśli jednak ktoś zdecyduje się na pozycjonowanie takich fraz, efekty tego działania mogą okazać się nietrwałe. Obecnie sposób prezentowania wyników wyszukiwania oparty jest głównie na geolokalizacji, czyli dopasowaniu lokalizacji osoby wyszukującej dane hasło (na podstawie adresu IP lub haseł, które były wcześniej wprowadzone do wyszukiwarki). To ona sprawia, że użytkownikom wyświetlają się oczekiwane przez nich wyniki – niezależnie od tego, czy wprowadzili oni frazę ogólnopolską, czy regionalną. To powoduje, że osoba mieszkająca we Wrocławiu, który wykorzysta hasło „fryzjer”, otrzyma bardzo podobne wyniki do tych, które zostałyby mu wyświetlone po wpisaniu frazy lokalnej „fryzjer Wrocław”

Geolokalizacja nie działa jednak idealnie. Porównując otrzymane wyniki można zauważyć, że w przypadku frazy o dużym zasięgu, obok wyników z Wrocławia, możemy zobaczyć także te z innych miast, kiedy to fraza precyzyjna pokazuje nam tylko te wyniki, które dotyczą interesującej nas lokalizacji.

Mimo tego, że przeglądarka Google jest ciągle ulepszana i aktualizowana, różnice w otrzymywanych wynikach nadal potrafią być olbrzymie. To zaś sprawia, że wiele osób jeszcze przez długi czas będzie korzystać z precyzyjnego wyszukiwania, by w prosty i łatwy sposób dotrzeć do potrzebnych informacji. Połączenie silnych przyzwyczajeń i dobrych skutków oferowanych przez tego typu zapytania pozwala stwierdzić, że ich forma nie ulegnie dużym zmianom w najbliższym czasie. 

Gdy już wiemy, jak działa pozycjonowanie lokalne, warto także poznać korzyści, które z niego płyną. 

Korzyści pozycjonowania lokalnego

To czy promujemy biznes na rynek globalny, czy lokalny, może być niezwykle istotne dla firm z niektórych branż. Na pozycjonowaniu lokalnym mogą skorzystać zwłaszcza:

Usługi
gastronomiczne

Salony
urody

Warsztaty
samochodowe

Usługi specjalistyczne, np. rehabilitanci, szewcy, krawcy

Reklamowanie tego typu biznesów ma sens tylko w momencie, gdy komunikat dociera do osób, które naprawdę zainteresowane są danymi usługami. To powoduje, że nawet jeśli nasza strona wyświetla się na wysokich pozycjach dla fraz globalnych, nie mamy gwarancji, że osoba, która wyświetli ten wynik, będzie zainteresowana skorzystaniem z usługi. Na przykład, osoba, która chce kupić kwiaty na terenie Krakowa i wyszuka hasło „kwiaciarnia”, zobaczy również wyniki także z Wrocławia, Warszawy czy Olsztyna. To jednak nie jest rezultat, którego oczekiwała, więc prawdopodobnie spróbuje ponownie wyszukać interesujące ją hasło, ale jednocześnie sprecyzuje, o jakie konkretne miasto jej chodzi. Jeśli więc prowadzisz lokalny biznes, to pozycjonowanie lokalne jest dla Ciebie opcją idealną.

Wysokie pozycje dla fraz, które powiązane są z Twoją lokalizacją i obszarem, na jakim świadczysz swoje usługi, może w dużym stopniu wpłynąć na szanse dotarcia do osób, które będą chciały skorzystać z twojej oferty. Nie ma więc sensu wydawać olbrzymich kwot na pozycjonowanie globalne, tylko lepiej wykorzystać pozycjonowanie lokalne, by skupić się na docelowej grupie klientów, która powiązana jest z danym obszarem.

Pozycjonowanie lokalne sprawia, że ograniczamy na naszej stronie ruch, który jest przypadkowy i zbędny, na przykład ten generowany przez użytkowników spoza obszaru naszej działalności. W przypadku lokalnych biznesów nie jest bowiem ważne to, że nasza strona pojawia się osobom, które oddalone są o 50,100 czy nawet 200 kilometrów od nas. Liczą się tylko mieszkańcy konkretnego regionu czy nawet miasta. 

Taki niepotrzebny ruch, który kończy się wysokim współczynnikiem odrzuceń spowodowanych szybkim opuszczeniem strony internetowej, wpływa także negatywnie na ranking naszej strony, a co za tym idzie pogorszenie wyników pozycjonowania. To sprawia, że pozycjonowanie globalne może wyrządzić lokalnej firmie więcej szkód, niż przynieść korzyści.

Pozycjonowanie lokalne firm pozwala także na większą skuteczność promocji i szybsze uzyskanie wyników dzięki mniejszej konkurencji. To, w połączeniu z wysoką konwersją, może spowodować, że dużo szybciej będziemy odczuwać korzyści, które płyną z reklamowania się na regionalnym rynku. Tutaj trzeba jednak przypomnieć, że pozycjonowanie lokalne jest procesem długotrwałym i nikt nie będzie w stanie dać gwarancji, że efekty reklamy będą widoczne już po tygodniu, czy nawet miesiącu. 

Jak lokalnie promować stronę firmy?

By myśleć o pozycjonowaniu lokalnym trzeba brać pod uwagę kilka istotnych rzeczy. Najważniejszą rzeczą, o której trzeba pamiętać jeśli chcemy promować firmę na konkretnym obszarze, jest posiadanie fizycznego adresu naszej działalności. O ile dla biznesów takich jak pizzerie, piekarnie czy kawiarnie, gdzie potrzebny jest lokal, nie ma większego znaczenia, to jednak dla specjalistów takich jak ogrodnicy, hydraulicy czy elektrycy, którzy jako adres firmy podają przeważnie swój adres zamieszkania, jest to niezwykle istotne. W takim przypadku trzeba podać go na stronie, ponieważ to on będzie określać główną lokalizację działania firmy. Adres ten jest bowiem jednym z wielu istotnych czynników, które wpływają na pozycję naszej strony w rankingach.

Jakie inne czynniki, poza tymi standardową optymalizacją, mogą mieć jeszcze wpływ na naszą pozycję w wyszukiwaniu lokalnym? Przede wszystkim:

  • dane kontaktowe oznaczone odpowiednimi tagami, co pozwala robotom wyszukiwarek na łatwe rozpoznawanie danych kontaktowych firmy, a co za tym idzie, lepsze zrozumienie zawartości strony (znaczniki te są niewidoczne dla osób odwiedzających stronę);
  • wspomniany wcześniej adres fizyczny firmy;
  • odpowiednie nasycenie sekcji head witryny istotnymi frazami (należy szczególnie zwracać uwagę na tytuł strony);
  • uwzględnienie w treści witryny fraz, na które planujemy pozycjonować lokalny biznes. Warto w nich umieszczać nazwę miasta, dzięki czemu strona szybciej zostanie powiązana z lokalizacją;
  • korzystne może być także dodanie znacznika w Mapach Google, co pozwoli potencjalnym klientom określenie miejsca, w którym znajduje się firma.

Jak można wspomóc proces pozycjonowania lokalnego strony?

Reklamowanie strony w internecie nie polega tylko i wyłącznie na działaniach, których celem jest optymalizacja strony firmy i zdobyciu linków, które będą do niej prowadzić. Istnieje wiele innych czynników, które także mają wpływ na to, jak skuteczne jest pozycjonowanie lokalne danej witryny. Co możemy zaliczyć do listy takich czynników?

Blog wewnętrzny

Blog wewnętrzny – prowadząc blog, na którym będziesz prezentować specjalistyczne informacje, nowinki z branży i porady, wpłyniesz na zaufanie swoich klientów do firmy i pokażesz się im jako profesjonalista. Blog taki może również być dodatkowym źródłem ruchu na stronie, a to zwiększy atrakcyjność twojej witryny dla wyszukiwarek. Blog firmowy to ważny element lokalnej promocji nie tylko z punktu widzenia robotów Google, ale także potencjalnych klientów. Ci bowiem znacznie chętniej odwiedzą serwis rowerowy, który pokaże im jak zabezpieczyć rower przed mrozami lub kwiaciarnię, która doradzi jakie kwiaty nadają się na prezent dla żony, a jakie dla teściowej.;

Katalogi firm

Katalogi firm – bazy firm, zarówno te branżowe jak i lokalne, pozwalają na sprecyzowanie dokładnego obszaru działalności danego biznesu. Wiele katalogów pozwala również na przypisanie firmy do działów regionalnych, które katalogują firmy z uwzględnieniem ich położenia. Przykładami katalogów firm są takie strony jak znanylekarz.pl czy panoramafirm.pl;

Blogi zewnętrzne

Blogi zewnętrzne – dla firm działających na małym obszarze największe znaczenie mają blogi lokalne i specjalistyczne. Warto komentować pojawiające się na nich artykuły dotyczące naszej branży, występować w roli eksperta wnoszącego istotne informacje lub oferującego inne spojrzenie na dany temat. Warto również próbować nawiązać współpracę z redakcją bloga, która pozwoli nam na publikowanie na nim przygotowanych przez nas treści poradnikowych lub informacyjnych, które zawierać będą także linki do naszej strony;

Fora internetowe

Tutaj również należy skupić się głównie na forach branżowych i tych z naszego regionu. Należy udzielać się jednak tylko w wątkach, które pozwalają nam skorzystać z naszej wiedzy i wnieść coś nowego do tematu. Publikowanie wielu postów tylko po to by umieścić w nich odnośnik do strony naszej firmy może sprawić, że nasze wypowiedzi zostaną usunięte, a konto zawieszone;

Google Moja Firma

Jest to swojego rodzaju internetowa wizytówka, która wyświetlana jest w Mapach Google, a co za tym idzie, jest wręcz niezbędna każdej firmie chcącej dotrzeć do użytkowników lokalnych. Warto zaznaczyć, że wizytówka w Google Moja Firma nie jest w żadnym stopniu powiązana ze stroną internetową biznesu i działa niezależnie od niej, ale by spełniała swoje zadanie, należy w niej umieścić odpowiednie informacje:

  • nazwę firmy,
  • godziny otwarcia i adres,
  • możliwe sposoby kontaktu, np. numer telefonu,
  • adres strony internetowej, która pozwoli potencjalnemu klientowi dokładnie zapoznać się z ofertą.

Posiadanie takiej wizytówki nie tylko pokazuje naszą firmę na mapie, ale także daje możliwość interakcji z klientami oraz otrzymywanie opinii i recenzji o naszych usługach. Dzięki temu możemy w łatwy sposób podnieść jakość świadczonych usług, a także, dzięki możliwości odpowiadania na wystawione komentarze, pokazać, że zależy nam na zdaniu klientów.

Ilość opinii jest również pewnego rodzaju wyznacznikiem popularności danego przedsiębiorstwa. Należy wiedzieć, że opinie te są jednym z czynników rankingowych. Warto więc od czasu do czasu sugerować klientom, że mogą ocenić naszą firmę po skorzystaniu z usługi. Dobrze byłoby, gdyby opinie zawierały w sobie nazwę miasta, w którym działamy oraz informowały o tym, jakie usługi zostały wykonane.

Innym istotnym czynnikiem, który wspiera pozycjonowanie lokalne, jest NAP (Name, Adress, Phone). W tej metodzie chodzi o umieszczanie wymienionych wyżej danych firmy we wszystkich publikacjach, które jej dotyczą, niezależnie czy to post na lokalnym forum, czy w katalogu firm. To sprawi, że roboty Google szybciej powiążą te informacje oraz połączą je z naszą firmą, a co za tym idzie – pozycjonowanie lokalne będzie miało lepsze efekty.

Kto powinien skorzystać z pozycjonowania lokalnego?

Mogłoby się wydawać, że pozycjonowanie lokalne będzie idealnym rozwiązaniem dla każdej firmy. Istnieją jednak branże, dla których pozycjonowanie lokalne nie będzie formą reklamy wartą uwagi. Jak zresztą wskazuje sama nazwa, pozycjonowanie lokalne jest przeznaczone firmom, które mają określony, niewielki zakres świadczenia usług (wspomniane już kwiaciarnie, kawiarnie czy fryzjerzy). To sprawia zaś, że dla firm, które działają na terenie całego kraju czy nawet świata jest to całkowicie nieopłacalna forma promocji. Tego typu działalności powinny skupić się na frazach ogólnych lub pozycjonowaniu fraz z tak zwanego długiego ogona. Jakie branże powinny więc unikać inwestowania pieniędzy i czasu w pozycjonowanie lokalne? Przykładami takich branż mogą być:

Sklepy internetowe, które oferują wysyłkę na terenie całego kraju

Blogi i strony poradnikowe, które chcą dotrzeć do użytkowników

Firmy transporty międzynarodowego

Koncerny
międzynarodowe

Portale tematyczne
i ogólnotematyczne

Duże sieci
odzieżowe

René Dubos powiedział kiedyś „Myśl globalnie – działaj lokalnie”. Można stwierdzić, że jest idea, która przyświeca pozycjonowaniu lokalnemu. Zdajemy sobie sprawę, że wielu małych i średnich przedsiębiorców, którzy działają lokalnie, marzą, by swoją ofertą podbić rynek, stać się bardziej rozpoznawalnym, a potem rozwijać firmę na skalę całego kraju. Należy jednak zacząć od myślenia lokalnego. Rzucanie się na głęboką wodę i walka o wyniki w zapytaniach ogólnych nie jest rozwiązaniem, które warto brać pod uwagę, gdy działalność biznesu ogranicza się tylko do konkretnego miasta. Może to wręcz powodować efekty odwrotne do zamierzonych i zamiast zyskiwać dzięki reklamie, będziemy wydawać na nią coraz większe sumy, które nie będą się zwracać. Oczywiste jest to, że frazy o dużym zasięgu sprawią, że ruch na stronie będzie znacznie większy, ale co z tego, skoro nie będzie on dostarczać nowych klientów, a co za tym idzie – zysków? 

Jak więc podejść do promowania lokalnej firmy? Przede wszystkim należy zrozumieć, że nie należy rzucać się na cały rynek. Porównując to do wspinaczki, góry nie zdobędzie się w jednym podejściu – trzeba zdobywać ją etapami, idąc od jednej bazy do drugiej. Warto zacząć więc od niewielkiego obszaru. Zyskaj zaufanie klientów na lokalnym rynku, zbuduj tam markę dobrego specjalisty; dopiero mając już doświadczenie i bazę klientów, można zastanowić się nad następnymi krokami. Jeśli uznasz, że chcesz poszerzyć obszar działalności na resztę kraju, to dzięki rozszerzeniu działającego już pozycjonowania regionalnego o frazy ogólnokrajowe, uzyskanie wysokich pozycji w wynikach będzie dużo łatwiejsze. Inwestując w pozycjonowanie lokalne, nie tylko zapewnisz sobie dostęp do najważniejszej grupy klientów, którzy będą korzystać z twoich usług, ale postawisz fundamenty pod lepszy start w przyszłości!